Interview pedagogisch medewerkers van Beste Kinderdagverblijf van Venlo namelijk Villa Kakelbont.

 

Interview met pedagogisch medewerkers Laura Mans van Beste kinderdagverblijf Villa Kakelbont in Venlo.

 

1- Kennismaken
Ik ben wel benieuwd wie ik tegenover mij heb zitten.

  1. Wat is uw achtergrond? (opleiding; ervaring)

Hoi! Mijn naam is Laura en ik ben in 2014 afgestudeerd als onderwijsassistente. In de jaren na mijn opleiding heb ik ervaring opgedaan als gastouder bij een gezinnetje thuis. Toen ik op zoek ging naar iets anders kwam Villa Kakelbont op mijn pad. Hier werk ik 3 dagen in de week op de 3+ groep en op andere dagen val ik regelmatig in op de verticale groepen (0 – 4 jaar).

  1. Hoe lang werkt u hier al?

Ik werk hier nu 3,5 jaar.

  1. Wat maakt het leuk om hier te werken?

Toen ik bij het beste kinderdagverblijf van Venlo, Villa Kakelbont binnenkwam voor een kennismakingsgesprek voelde het al direct heel huiselijk en vertrouwd. De meiden die er werkten waren vriendelijk, lief en hadden een fijne, gezellig uitstraling. In de jaren dat ik hier nu werk is dit ook zeker waar gebleken! Her is een superfijn team. Iedereen is geïnteresseerd in elkaar, staat klaar voor de ander en er heerst een fijne werkersmentaliteit. Ik voel me er op mijn gemak. Buiten dat spreekt de manier van werken mij aan en past het bij mij als persoon. Hoe er met de kinderen omgegaan wordt, het nastreven van een huiselijke sfeer. Er wordt veel bij professionele ontwikkeling stilgestaan en daar worden ook mogelijkheden voor geboden in de vorm van bijvoorbeeld cursussen.

2- Over de organisatie 

  1. Als u kijkt naar Kinderopvang Villa Kakelbont en de ontwikkeling van haar dienstverlening… welke ambities heeft Kinderdagverblijf Villa Kakelbont?

Kinderopvang Villa Kakelbont Venlo vindt het belangrijk om de kwaliteit die geboden wordt te behouden en waar nodig te verbeteren. Het belangrijkste in de omgang met de kinderen is liefde geven, de kinderen met respect behandelen, structuur bieden, de kinderen het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt en communiceren volgens de ik-boodschap. Er wordt regelmatig geëvalueerd over verschillende zaken, bijvoorbeeld tijdens teamvergaderingen. Zaken waar we tijdens het werk tegenaan lopen, als er dingen toegevoegd moeten worden aan het beleidsplan, als iemand een idee heeft voor een verbetering, de thema uitwerkingen worden met regelmaat besproken… De medewerkers worden ook uitgedaagd om zich op persoonlijk/professioneel vlak te ontwikkelen door middel van cursussen en coachingtrajecten. Dit alles om de best mogelijke begeleiding aan de kinderen (en ouders/verzorgers) te bieden.

  1. Ik heb begrepen dat jullie binnen Kinderopvang Villa Kakelbont werken met het VVE-programma Uk & Puk. Ik ben benieuwd hoe dat programma werkt.
    • Zijn er vaste doelstellingen?
    • Worden er vaste woorden in gebruikt?
    • Wordt er thematisch gewerkt?
    • Welke ruimte heeft u om hier zelf vorm aan te geven?

Het Uk & Puk programma werkt met vaste thema’s en bij ieder thema horen activiteiten. Deze staan allemaal per thema uitgewerkt in een klapper. Per activiteit wordt er beschreven aan welke doelen wordt gewerkt (per leeftijd), welke woorden er centraal staan en wat je eventueel zou kunnen doen om een activiteit uit te breiden. Iedere groep krijgt per thema woordkaarten, de groepen worden aangekleed en er worden altijd nog activiteiten en knutselwerkjes omheen verzonnen. De activiteiten van Uk & Puk zijn de rode draad.

 Ieder jaar wordt er een themaplanning gemaakt en daarbij worden de pedagogisch medewerkers ingedeeld om in groepjes de thema’s voor te kunnen bereiden. Er is ruimte voor elkaars ideeën en overleg. Naderhand kunnen ook tijdens een evaluatie opmerkingen/suggesties door iedereen gegeven worden. Buiten de thema’s van Uk & Puk komen er ook nog andere thema’s aan bod, zoals sinterklaas of carnaval. Er wordt ook gedacht aan de nationale dagen, zoals de koningsspelen of modderdag.

 

  1. Mijn beeld is dat u als pedagogisch medewerker ook voortdurend wilt ontwikkelen in uw beroep. Klopt dat?
    Zo ja: wat doe u hier zelf in?

 

Dat klopt, als ik voor mezelf spreek valt er altijd nog iets te leren of te ontwikkelen. Of dat nu op het gebied van kennis is, of juist een vaardigheid. Je hebt te maken met allemaal verschillende kinderen die je de beste begeleiding wil bieden. Soms werkt een bepaalde aanpak niet en zul je je moeten verdiepen in andere manieren. Regelmatig kom je situaties tegen die niet helemaal lopen zoals gepland, dan ga je reflecteren en andere dingen uitproberen/toevoegen aan je repertoire. Kinderen en groepen kinderen zijn dynamisch en wat bij het ene kind/groep werkt, werkt bij het andere kind/groep niet. Of de ene dag werkt bijvoorbeeld het opruimliedje wel, de andere dag zul je iets anders moeten verzinnen om de kinderen te motiveren. Zo had ik bijvoorbeeld eens moeite met de kinderen bij elkaar verzamelen om bijvoorbeeld iets te vertellen of een verhaal voor te lezen. Ik ben toen enkele liedjes in gaan zetten om dat soepeler te laten verlopen (dat kreeg ik als tip). Of bijvoorbeeld dat ik ooit een kind op de groep had, dat zich niet op haar gemak voelde en veel aan het huilen was. Toen ging ik op zoek naar oorzaken door te observeren en online research te doen, op zoek naar informatie om het op te lossen. Zo blijf je leren en ontwikkelen. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met gitaar leren spelen omdat het me een leuke toevoeging bij het maken van muziek met de kinderen.

 

 

  1. Als we kijken naar de ontwikkeling binnen opvang Villa Kakelbont: doen jullie ook gezamenlijk aan ontwikkeling? (met iedereen samen) Zo ja:
    • Wat doen jullie inhoudelijk?
    • In welke vorm pakken jullie dit aan? (intervisie; opleidingen; workshops; boeken lezen)
    • Hoe ziet dat programma eruit, bijvoorbeeld hoe vaak wordt dit bijvoorbeeld gepland?
    • Wie organiseert dit? en wie vult het inhoudelijk in/ wie verzorgt het?

Ja, we hebben regelmatig cursussen die worden aangeboden door de eigenaresse van Villa Kakelbont. Zo hebben we een babycursus gehad, logopedie, bodymap… Bijscholing op het gebied van VVE, EHBO. Tijdens teamvergaderingen wordt er altijd een moment ingepland voor intervisie. Zelf heb ik de mogelijkheid gekregen om de cursus tot voorleescoördinator te volgen. 

Nieuwsgierig? Vraag direct een rondleiding aan