Taalontwikkeling stimuleren bij Kinderopvang Villa Kakelbont

Bij kinderdagverblijf villa kakelbont zijn we iedere dag bezig met het stimuleren bij de kinderen van de taalontwikkeling.

De taalontwikkeling heeft alles te maken met het horen van andere stemmen. Het maakt niet uit wat je tegen je baby zegt, zolang je maar aan het praten bent. Vertel hem wat je doet als je naar de keuken loopt en vertel hem over je lievelingsfilms. Kortom, vertel hem alles wat je doet en denkt.
De manier waarop je tegen je baby praat maakt niet zoveel uit. Moeders en vaders praten anders tegen hun kinderen. Moeders spreken vaak op een hogere toon en maken kortere en eenvoudigere zinnen dan vaders. Maar maak je hierover geen zorgen, zolang je praat tegen je baby is het goed.
Een baby zal in woorden nog lang niet begrijpen wat je bedoelt. Maar de manier waarop je dingen zegt hebben ze eerder door. Let dus op je lichaamstaal, de uitdrukking in je gezicht en de hoogte van je stem. Ben je boos, lach dan niet, maar laat ook in de manier van zeggen merken dat je boos bent. Dit is goed voor de taalontwikkeling, omdat hij je zal proberen te imiteren met z’n gezichtje en met het uitbrengen van klanken. Als je praat tegen je baby geef hem dan de mogelijkheid om te reageren. Je baby zal terug lachen, giechelen of misschien wel zuchten. Maar al deze vormen van reactie zijn goed, er vindt dan namelijk interactie plaats. Onderzoek toont aan dat als ouders mét hun baby’s praten in plaats van tegen ze, deze sneller leren praten.

Als je baby jong is en net leert praten, begrijpt hij nog niet dat je ook over taal kan praten. Je kind zegt bijvoorbeeld “oen” maar bedoelt “schoen”. Een positieve reactie hierop werkt beter dan een negatieve. Zeg niet “Nee dat is geen oen, het is een schoen.”, maar herhaal op een goede manier “Ja, dat is een schoen.”. Je leert hem nu hoe het moet, maar zonder hem het gevoel te geven dat hij het fout had. Zo blijft praten leuk.
Als kinderen al wat ouder zijn, rond de leeftijd van drie, en ze weten wat ze zeggen of bedoelen kan je het anders aanpakken. Ze spreken de woorden dan bijvoorbeeld niet goed uit omdat de combinaties van de bepaalde letters lastig zijn, maar weten wel degelijk de juiste uitspraak.
Het woord “straat” kan bijvoorbeeld lastig zijn voor kinderen, ze spreken dit vaak uit als “taat”. Als je wil dat ze het woord goed gaan uitspreken kan je een trucje uithalen. Als je het woord fout herhaalt zal je kindje je proberen te verbeteren. Tijdens het verbeteren zijn ze extra gefocust op het lastige woord en doen ze meer moeite het goed uit te spreken.

In alle leeftijdsfases kan je de taalontwikkeling stimuleren door voor te lezen. Bij voorlezen komen namelijk woorden langs die je in het dagelijks leven niet vaak gebruikt.

-Baby’s zullen boeken in het begin voornamelijk zien als voorwerp. Maar herhaling is de sleutel. Op een gegeven moment zullen ze doorkrijgen wat het is en wat je ermee kunt doen.
– Als je kindje de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt, kan je plaatjes aanwijzen en benoemen in bijvoorbeeld plaatjes- en prentenboeken. Ook zijn er boekjes die gebruik maken van extra middelen, zoals geluid of een stof om aan te voelen.
– Als je kindje eenmaal zover is dat hij weet wat een boek is, zal hij zelf boeken aan gaan wijzen. Hij weet nu dat eruit voorgelezen wordt en dat er plaatjes in staan, misschien heeft hij zelfs al een lievelingsboek. Je kan nu samen gaan praten over wat er gebeurt en wat jullie hebben gelezen. Doe-boekjes kunnen nu ook worden ingezet. Daarbij moeten ze bijvoorbeeld dingen tellen of kleuren aanwijzen.
– Als ze echt wat ouder zijn, rond de 4 jaar, en zich langer kunnen concentreren kan je echt gaan voorlezen. Tijdens het voorlezen kan je de interactie stimuleren door ook eens een vraag stellen. De vraag kan bijvoorbeeld gaan over wat hij denkt dat er gaat gebeuren.

Wij hebben woordkaarten per thema waar plaatjes opstaan en staat opgeschreven wat het is. Bij ieder thema staan weer andere woorden centraal, deze woorden oefenen we met de kinderen bij kinderopvang villa kakelbont. Ze leren plaatjes te herkennen en benoemen en de taalontwikkeling wordt gestimuleerd. Bij het thema Sinterklaas hebben we o.a. plaatjes van de sint, de staf, het dak, cadeautje enz.

Nieuwsgierig? Vraag direct een rondleiding aan